středa 2. července 2025

Od spolku k instituci: Faktografická historie Slovanského kruhu a založení Náboženské společnosti Slované

Úvod

Po pádu komunistického režimu v roce 1989 zažila Česká republika, podobně jako ostatní země střední a východní Evropy, renesanci náboženské plurality. V tomto nově nabytém prostoru svobody se začaly rozvíjet nejen tradiční církve, ale i nová náboženská hnutí, mezi nimiž zaujímá specifické místo novopohanství.1 V rámci tohoto proudu se jako jedna z významných větví etablovalo slovanské rodnověří (Rodnovery), které představuje snahu o obnovu duchovních a kulturních tradic předkřesťanských Slovanů.2 Tento fenomén není pouze náboženský, ale často se prolíná s hledáním kulturní identity a kořenů v globalizovaném světě. V českém kontextu již před vznikem sledovaných organizací působily skupiny jako Rodná víra, založená v roce 2000, která se profilovala jako rekonstrukcionistické hnutí s důrazem na vědecké poznatky.4

Tato zpráva se zaměřuje na faktografickou a analytickou rekonstrukci historického vývoje jedné z nejvýznamnějších současných organizací českého rodnověří. Cílem je na základě podložených faktů zmapovat trajektorii, která vede od založení zapsaného spolku Slovanský kruh, z. s., k následnému vzniku a státní registraci Slované – náboženská společnost.

Zpráva dokládá, že založení náboženské společnosti nebylo náhodným či pozdějším vývojem, nýbrž explicitním a dlouhodobým strategickým cílem vedení Slovanského kruhu. Spolek od počátku fungoval jako organizační, ideologické a veřejné vehikulum pro tento projekt. Celý proces odhaluje promyšlenou strategii institucionalizace, která je v českém pohanském prostředí unikátní. Je charakterizována specifickým synkretickým duchovním přístupem, který kombinuje slovanskou symboliku s univerzálními šamanskými principy, a sofistikovaným využíváním jak nástrojů pro styk s veřejností, tak i platných státních právních rámců.

Část I: Geneze a vývoj Slovanského kruhu, z. s.

Tato část se věnuje analýze vzniku, ideologického směřování, vedení a klíčových aktivit zapsaného spolku, který položil základy pro pozdější formální náboženskou instituci.

Vize zakladatele: Zdeněk Ordelt a synkretický duchovní základ

Právní základ pro činnost byl položen formálním ustavením zapsaného spolku Slovanský kruh, z. s., s identifikačním číslem (IČO) 03913961. Ačkoliv zápis do spolkového rejstříku proběhl 16. dubna 2015, zakládající dokumenty, včetně zápisu z ustavující schůze a původních stanov, byly podány již 19. prosince 2014, přičemž registrace byla dokončena 23. dubna 2015.7 Od samého počátku je ve veřejných rejstřících jako klíčová postava a statutární orgán (předseda) uváděn Zdeněk Ordelt.7

Ideové jádro a směřování spolku jsou neoddělitelně spjaty s osobností jeho zakladatele. Duchovní cesta Zdeňka Ordelta nezačala studiem slavistiky či archeologie, ale více než dvacetiletou praktickou zkušeností s domorodým šamanismem v Latinské Americe, konkrétně v Mexiku, Peru a Guatemale.10 V roce 2013 byl dokonce vysvěcen na mayského kněze. Zásadní impuls pro jeho činnost v Čechách přišel, když mu, dle jeho slov, „aztécký stařešina“ doporučil, aby se pokusil nalézt ekvivalentní duchovní tradice ve své vlastní zemi.10 Tento příběh o původu je klíčový pro pochopení celého hnutí.

Ordeltův přístup není striktně rekonstrukcionistický, nýbrž programově synkretický. Vnímá „základní duchovní principy“ jako „celosvětově univerzální“.11 Metody a perspektivy, které si osvojil u amerických domorodých kultur – jako je používání šamanského bubnu, rituální očišťování dýmem ze šalvěje nebo důraz na přímý duchovní prožitek – aplikuje do slovanského kulturního a symbolického kontextu.10 Tím se jeho skupina zásadně odlišuje od více akademicky a textově orientovaných rekonstrukcionistických skupin, jakou je například Rodná víra, která klade důraz na vědecký výzkum a distancuje se od zjevně podvržených textů, jako je Velesova kniha.13

Tento přístup, který lze označit jako „šamanský pohled“, se stal definičním znakem a zdrojem legitimity Slovanského kruhu. Zatímco rekonstrukcionistická hnutí zakládají svou autoritu na historické a textové přesnosti, Slovanský kruh ji odvozuje z vnímané autenticity přímé, extatické a šamanské duchovní zkušenosti – modelu importovaného z jiných domorodých kultur. Akademické práce si všímají, že společenství svou „legitimitu zakládá na zasvěcení šamanů v jižní Americe“.14 Tento fakt identifikuje zásadní rozdíl ve zdroji autority ve srovnání s jinými rodnověrnými proudy a představuje unikátní charakteristiku, která přitahuje specifický okruh zájemců.

Veřejné aktivity a strategické síťování (2015–2021)

Od svého založení se Slovanský kruh zaměřil na organizování veřejně přístupných rituálů, které byly otevřené pro širokou veřejnost a vycházely ze slovanského ročního cyklu, označovaného jako „Kolovrat“ nebo „Kolo roku“. Mediální zprávy, zejména z religionistického infoservisu Dingir, a vlastní propagační materiály spolku dokumentují pravidelné pořádání oslav svátků, jako jsou Kupadla (letní slunovrat) v přírodním prostředí zatopeného lomu u Nečína 15,

Noc ohňů (slovanská obdoba Beltainu/Valpuržiny noci) na Branických skalách v Praze 17 nebo

Oseniny (podzimní rovnodennost) na louce u Vávrovy vyhlídky na Dobešce.15 Tyto akce, často konané na symbolických místech s historickým či přírodním významem jako hradiště Závist nebo Divoká Šárka, byly klíčové pro budování komunity a zvyšování veřejného povědomí.10

Ambicí spolku bylo od počátku překročit národní hranice. Významným strategickým krokem, který demonstroval tuto ambici, bylo pořádání Evropského kongresu etnických náboženství (ECER) v Praze v červenci 2016.18 Hostitelství takto významné mezinárodní akce pozicovalo relativně nový český spolek jako seriózního aktéra na evropské novopohanské scéně a umožnilo navázání a pěstování mezinárodních kontaktů, což bylo v souladu s Ordeltovým vnímáním slovanské spirituality jako součásti širší rodiny domorodých tradic.10

Snaha o dosažení statusu státem registrované náboženské společnosti nebyla pouhým vedlejším produktem činnosti, ale jejím deklarovaným cílem. Článek v časopise Dingir z roku 2020 explicitně uvádí: „Ambice Slovanského kruhu je etablovat plnohodnotně uznávanou náboženskou společnost ‚Slované‘“.9 I vlastní komunikace spolku, například v souvislosti s událostmi kolem výročí bitvy na Bílé hoře, obsahovala výzvy k finanční podpoře s odůvodněním, že obnova tradice vyžaduje každodenní práci a spolek je jako nezisková organizace závislý na darech.21

Důsledná, dobře zdokumentovaná a veřejná povaha aktivit spolku v letech 2015–2021 tak nesloužila pouze k budování komunity. Lze ji interpretovat jako víceletý „důkaz konceptu“ a cílenou kampaň pro styk s veřejností. Zákonné požadavky pro registraci nové náboženské společnosti v České republice nezahrnují pouze sběr 300 podpisů, ale také prokázání, že se jedná o skutečnou a fungující náboženskou komunitu s vlastní věroukou a strukturou.22 Pravidelné rituály, pokryté jak specializovanými, tak i mainstreamovými médii 10, vytvořily hmatatelný záznam činnosti, viditelnou komunitu stoupenců a soubor „práce“ (včetně „akademických prací“, na které se později odvolávají stanovy náboženské společnosti 24). Tato systematická a vytrvalá veřejná přítomnost představovala strategickou akumulaci sociálního a kulturního kapitálu. Umožnila skupině prokázat úřadům i potenciálním signatářům, že je seriózní a stabilní organizací s reálným zázemím, což nepochybně usnadnilo cestu k formálnímu registračnímu procesu, který měl následovat. Veřejné rituály tak byly v podstatě přípravou základů pro právní stavbu, která na nich měla vyrůst.

Část II: Institucionalizace: Slované – náboženská společnost

Tato část podrobně dokumentuje úspěšné završení hlavního strategického cíle Slovanského kruhu: dosažení státního uznání a transformaci z občanského sdružení na plnohodnotnou náboženskou instituci.

Právní proces registrace

Formální žádost o registraci náboženské společnosti byla podána na Ministerstvo kultury dne 21. května 2020.23 Celý proces byl iniciován a veden spolkem Slovanský kruh pod vedením Zdeňka Ordelta, který organizoval sběr podpisů a přípravu potřebných právních dokumentů.23

Registrace probíhala v souladu se zákonem č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností.22 Klíčovým požadavkem, který bylo nutné splnit, bylo doložení podpisových archů s podpisy nejméně 300 zletilých občanů České republiky nebo cizinců s trvalým pobytem, kteří se k dané náboženské společnosti hlásí.23 Úspěšné shromáždění a předložení tohoto počtu podpisů je doloženým faktem, který byl nezbytnou podmínkou pro zahájení řízení.

Ministerstvo kultury žádosti vyhovělo a registrace nabyla právní moci na začátku února 2022.23 Oficiální datum registrace v Rejstříku registrovaných církví a náboženských společností je

22. ledna 2022, pod registračním číslem 44/2022-76976.25 Nově vzniklý právní subjekt nese název

Slované - náboženská společnost, má přiděleno IČO 14215691 a sídlí na adrese Rybná 716/24, Praha 1 – Staré Město.24

Kodifikace víry: Analýza oficiálních stanov

Stanovy náboženské společnosti, aktualizované 5. října 2021 (tedy v pokročilé fázi příprav na registraci), představují detailní kodifikaci víry, která byla nutná pro splnění zákonných požadavků.24 Strategicky definují „slovanství“ jako polyteistickou a animistickou víru s prvky henoteismu, která je otevřená a nedogmatická. Její charakter je explicitně přirovnáván k hinduismu, který rovněž nemá jediného zakladatele, pevně danou dobu vzniku ani jednotný kodifikovaný spis.24 Tento přístup umožnil vměstnat fluidní a živou tradici do formálních právních a teologických kategorií.

Jádro věrouky, nazvané „Základní články víry“, netvoří rigidní dogmata, ale široce formulované filozofické principy, mezi něž patří 24:

  • Úcta ke všem božským tvůrčím silám, k přírodě a všem živým bytostem.

  • Úcta k předkům, rodině, rodu a vlastním kulturním kořenům.

  • Respektování a následování přírodních cyklů, které jsou oslavovány prostřednictvím svátků ročního kola („Kolovrat“ / „Kolo roku“).

  • Otevřenost vůči jiným kulturám a odmítání rasismu, xenofobie a zneužívání tradice k politickým či neetickým účelům.

Pro účely právního jednání stanovy ustavují formální organizační strukturu. Nejvyšším a statutárním orgánem je Rada Slovanů Čech, Moravy a Slezska.29 Veřejný rejstřík uvádí k datu 7. srpna 2022 Zdeňka Ordelta jako sekretáře této rady, vedle dalších členů, což potvrzuje jeho pokračující vedoucí roli i v nové institucionální podobě.29 Stanovy rovněž počítají se zakládáním místních společenství, tzv. slovanských obcí, přičemž několik z nich bylo údajně založeno již v létě 2022.27

Nejpřesvědčivější a nezpochybnitelný důkaz přímé souvislosti mezi oběma entitami poskytují samotné stanovy náboženské společnosti Slované. V části definující náboženské svátky se uvádí, že okruh svátků, nazvaný Kolovrat / Kolo roku, který obsahuje přibližně 70 svátků, vychází z „akademických prací zveřejněných Slovanským kruhem, z. s.“.24 Nejedná se o interpretaci či nepřímý důkaz, ale o přímou, psanou a právně závaznou citaci v základním dokumentu nově registrované náboženské společnosti. Toto ustanovení formálně, právně i ideologicky ustavuje spolek Slovanský kruh do role výzkumné a vývojové platformy, jejíž výsledky přebírá a na něž navazuje náboženská společnost Slované. Tím je s konečnou platností doloženo, že druhá jmenovaná je přímým pokračováním a zhmotněním projektu té první, což s primárním zdrojem odpovídá na klíčovou otázku položenou v zadání.

Část III: Syntéza, kontext a význam

Tato závěrečná část syntetizuje předložená fakta a analyzuje širší souvislosti a význam tohoto unikátního procesu institucionalizace v kontextu českého náboženského prostředí.

Nepřerušená linie vedení, ideologie a činnosti

Důkazy z veřejných rejstříků, mediálních zpráv, akademických analýz a vlastních dokumentů obou organizací jasně ukazují nepřerušenou kauzální linii, která vede od spolku Slovanský kruh k náboženské společnosti Slované.

  • Kontinuita personální: Zdeněk Ordelt je zakladatelem a předsedou spolku Slovanský kruh 9 a zároveň klíčovým statutárním zástupcem (sekretářem rady) náboženské společnosti Slované.29 Tato nepřerušená linie vedení je nejzřetelnějším ukazatelem, že se jedná o jediný, kontinuální projekt.

  • Kontinuita ideologická: Šamanská, synkretická a na přírodu zaměřená spiritualita, která byla rozvíjena pod hlavičkou Slovanského kruhu, je přesně tou ideologií, která byla kodifikována ve stanovách náboženské společnosti Slované.11

  • Kontinuita veřejné identity: I po úspěšné registraci náboženské společnosti média a veřejnost často používají oba názvy zaměnitelně nebo společně. Zprávy hovoří o „pohanském společenství ‚Slovanský kruh‘ (nebo náboženské společnosti Slované)“.17 To dokazuje, že v praxi jsou obě entity vnímány jako dvě tváře téhož organismu.

Následující tabulka vizuálně shrnuje klíčová data a zdůrazňuje přímé vazby mezi oběma subjekty.

Tabulka 1: Srovnávací přehled klíčových organizačních údajů

Parametr

Slovanský kruh, z. s.

Slované - náboženská společnost

Název subjektu

Slovanský kruh, z. s.

Slované - náboženská společnost

Právní forma

Zapsaný spolek

Registrovaná náboženská společnost

IČO

03913961

14215691

Datum vzniku/registrace

16. dubna 2015

22. ledna 2022

Klíčová osoba

Zdeněk Ordelt (předseda/skutečný majitel)

Zdeněk Ordelt (sekretář Rady zřizovatelů)

Sídlo (v době vzniku)

Jaurisova 515/4, Praha - Michle

Rybná 716/24, Praha 1 - Staré Město

Deklarovaná vazba

(N/A)

Stanovy explicitně citují dílo „Slovanského kruhu, z.s.“ jako zdroj pro kalendář svátků (Kolovrat).

Zdroje: 7

Krajina českého rodnověří: Vytvoření vlastní niky

Česká novopohanská scéna je diverzifikovaná a Slovanský kruh do ní vstoupil s odlišnou strategií než jeho předchůdci. Zahrnuje starší, více rekonstrukcionisticky zaměřenou Rodnou víru (založenou roku 2000) 4, zastřešující

Českou pohanskou společnost (vznik 2012) 1 a pobočku mezinárodní organizace

Pagan Federation International (PFIcz).34

Volba názvu „Slované“ pro jednu konkrétní skupinu byla v širší komunitě vnímána jako kontroverzní. Religionistické analýzy poukazují na to, že toto společenství si „tak trochu ‚přivlastnilo‘ pojem ‚Slované‘ na úkor jiných slovanských skupin“.23 Tento krok lze interpretovat jako strategické rozhodnutí s cílem stát se výchozí veřejnou a státem uznanou tváří slovanského pohanství v zemi, což mohlo potenciálně marginalizovat jiné skupiny a přístupy. Někteří pozorovatelé si všímají, že Slovanský kruh se jevil jako „flexibilnější“ než starší uskupení, což mohlo přispět k jeho úspěchu v organizaci a dosažení registrace.2 Tato flexibilita pravděpodobně pramení z jeho méně rigidního, nedogmatického a synkretického šamanského základu.

Následující tabulka poskytuje kontextuální srovnání hlavních rodnověrných skupin v České republice.

Tabulka 2: Hlavní slovanské rodnověrné skupiny v České republice

Organizace

Rok vzniku

Klíčová postava/přístup

Primární ideologický přístup

Rodná víra

cca 2000

(spojováno s osobou Vitošlava)

Rekonstrukcionistický: Důraz na akademické zdroje, historii, archeologii a lingvistiku.13

Slovanský kruh / Slované - n.s.

2015 (spolek) / 2022 (n.s.)

Zdeněk Ordelt

Synkretický/Šamanský: Důraz na přímý duchovní prožitek, univerzální principy a vlivy domorodých kultur.11

Česká pohanská společnost

2012

Kolektivní vedení

Eklektický/Zastřešující: Podpora různých pohanských směrů, nejen slovanského.6

Zdroje: 6

Milník registrace a budoucí směřování

Registrace náboženské společnosti Slované představuje historický milník. Jedná se o první oficiálně registrovanou novopohanskou náboženskou společnost v České republice.1 Tento status jí propůjčuje úroveň legitimity a veřejného postavení, kterou neregistrované spolky nemají.

Samotná registrace je však otevřeně prezentována pouze jako mezikrok. Konečným cílem je získání tzv. zvláštních práv od státu.36 K tomu je podle zákona zapotřebí uplynutí desetileté lhůty od registrace a shromáždění podpisů od 0,1 % obyvatel České republiky. Tato práva by společnosti umožnila vykonávat právně uznávané svatební obřady, zakládat vlastní neveřejná pohřebiště a vzdělávací zařízení nebo mít duchovní zástupce v armádě a vězeňských zařízeních.36

Úspěšná cesta ke státní registraci, ačkoliv přináší bezprecedentní legitimitu, s sebou nese klasické sociologické výzvy spojené s institucionalizací. Proces, který začal u charismatického vůdce a kladl důraz na otevřenou, nedogmatickou spiritualitu, musel pro získání státního uznání vytvořit formální struktury: radu, stanovy, místní obce s vlastními představiteli.29 Stanovy již dokonce zmiňují cíl vychovávat nové „kněží a kněžky“.24 Tento vývoj odpovídá klasickému modelu rutinizace charismatu, jak jej popsal sociolog Max Weber. Samotné struktury, které jsou nezbytné pro právní uznání (hierarchie, kodifikovaná pravidla), se mohou v průběhu času dostat do konfliktu s původním fluidním, individualistickým a často anti-autoritářským étosem, který mnohé lidi k novopohanství přitahuje. Budoucí výzvou pro náboženskou společnost Slované tak bude vyvážit výhody plynoucí ze statusu státem uznané instituce s rizikem ztráty duchovní vitality, která vedla k jejímu vzniku. V tomto světle lze absenci Zdeňka Ordelta na rituálu v roce 2023, odůvodněnou potřebou dát prostor „mladším obřadníkům“ 31, interpretovat jako raný, vědomý pokus o řízení tohoto přechodu od hnutí vedeného zakladatelem k udržitelné a soběstačné instituci.

Závěr

Předložená analýza, založená na ověřitelných faktech z veřejných rejstříků, mediálních výstupů, akademických prací a vlastních dokumentů organizací, prokazuje existenci přímé a nepřerušené kauzální linie vedoucí od zapsaného spolku Slovanský kruh k registrované náboženské společnosti Slované. Tento proces nebyl náhodný, ale představoval naplnění dlouhodobého strategického plánu.

Ústřední roli v tomto vývoji sehrál zakladatel Zdeněk Ordelt. Jeho unikátní synkretická vize, kombinující univerzální šamanské principy se slovanskou estetikou a symbolikou, spolu s jeho organizačním a strategickým úsilím, byly primárními katalyzátory celého projektu. Podařilo se mu vytvořit a vést hnutí, které dokázalo oslovit dostatečný počet příznivců a zároveň splnit všechny formální požadavky pro státní uznání.

Případ Slovanského kruhu a náboženské společnosti Slované je tak názornou případovou studií úspěšné institucionalizace současného náboženského hnutí. Ukazuje dynamickou souhru mezi charismatickou duchovní vizí, budováním komunity, cílenou prací s veřejností a sofistikovaným zacházením s právními a byrokratickými strukturami moderního státu. Tímto úspěchem byl stanoven precedent, který může inspirovat nebo ovlivnit další novopohanské a rodnověrné skupiny nejen v České republice, ale i v širším evropském kontextu, které usilují o podobné uznání a společenskou legitimitu.


zprcoval: AI Gemini 2.5 Pro

https://g.co/gemini/share/ce4005c4e43e