Nejzáhadnější slovanský artefakt. Existuje důkaz o jeho pravosti
Światowid ze Zbrucze byl po léta kontroverzní mezi slovanskými učenci. Nejnovější objevy, které doprovázely konzervaci sochy, vrhly nové světlo na její autenticitu.

Mluvíme o neobvyklém památníku s více než 2,5 metry, známém také jako Światowid. Jeho čtyři stěny jsou zdobeny vyobrazeními božstev. Socha byla objevena v řece Zbruch v roce 1848, na tehdejší rakousko-ruské hranici, a nyní na Ukrajině.
"Na obou stranách Zbruchu byly neustále ostražité vojenské hlídky. A právě dva takoví strážci ve službě na zalesněném rakouském (tj. pravém) břehu, poblíž osady Husiatyń, spatřili v proudu řeky něco znepokojivého. Nad vlnami Zbrucze se vznášela skákající hlava utopence v klobouku! Jeden ze strážných bez rozmýšlení skočil do řeky, v tomto místě docela hluboko, jen aby zjistil, že lidská tvář viditelná ze břehu patří čtyřhlavé soše..." – popisuje Jakub Kuza ve své knize "Geniálně imaginární? Poklady, padělky, mystifikace".
Autor uvádí, že existuje i jiná verze objevení pomníku – mělo se jednat o pastýře. Socha si nakonec našla cestu k Mieczysławu Potockému, který žil nedaleko. Ten v postavě rozpoznal slovanského boha z 10. století a nazval ho Światowid. "Tváří v tvář jeho plánům umístit na obnažený val památku na pohanskou minulost, měli zbožní rolníci prohlásit: Pokud dosadíte Turka, roztříštíme ho na kusy" – cituje Kuza příběh.
Cesta artefaktu do Krakova
V roce 1850 hledala Krakovská vědecká společnost "národní suvenýry a památníky" pro plánované muzeum starožitností. Informace o objevu 2,5 metru vysoké, pečlivě zdobené sochy muzejníky uchvátila. Chtěli to!

"Sám Światowid dorazil do města 12. května a způsobil skutečnou senzaci. Při pohledu na pomalu se pohybující vůz se slovanskou modlou někteří obyvatelé pro jistotu zapálili svíčky v oknech, oddaní se rozloučili, aby se ochránili před "antikristem" (tím spíše, že přivítání v Krakově bylo doprovázeno prudkou, nikoli náhodnou bouří) a ještě jiní spojovali datum příjezdu suvenýru z národních dějin v období Velikonoc s oznámením o vzkříšení svobodného a nezávislého Polska" – píše autor knihy "Brilantní imaginární?".
Již téměř 170 let je historie tohoto idolu neoddělitelně spjata s Krakovem, který je proslulý četnými muzei. V současné době je v místním Archeologickém muzeu.
Perla v muzejní sbírce
Światowid je považován za jednu z nejvýznamnějších památek vystavených v hlavním městě Malopolska. Díky své jedinečnosti je velmi zajímavá pro badatele v pohanských dějinách Slovanů z celé Evropy. Vzbuzuje také fascinaci rodnovců, tj. stoupenců slovanské víry z doby před příchodem křesťanství.
"Na výstavě se vyskytly případy obětování jídla nebo klanění, ale většina místních stoupenců novopohanských hnutí používá kopii sochy umístěné v roce 1968 na úpatí Wawelu ke kultovním účelům," vzpomíná kurátorka Archeologického muzea v Krakově Anna Tyniec, kterou cituje Kuzyho kniha.
Nový výzkum a konečný důkaz autenticity?
Dodnes se ve vědecké komunitě diskutuje o tom, zda artefakt skutečně zobrazuje slovanského boha nebo bohy. Nebo je snad skutečně starý, ale není příbuzný se Slovany? Bylo zdůrazněno, že vznikla pod vlivem severské, turecké, avarské, pečenské, chazarské, maďarské, keltské a dácké kultury. Jiní řekli přímo: byl to padělek z devatenáctého století.
Velké naděje spojené s rozluštěním některých záhad sochy byly spojeny s výzkumným projektem realizovaným v roce 2022 v Archeologickém muzeu v Krakově s názvem "Patina staletí – konzervace sochy Światowida ze Zbrucze". Během procesu byla učiněna zajímavá pozorování pigmentů, kterými byla památka pokryta. Tato památka byla před několika desítkami let pokryta nátěrem. Konzervátoři ji odstranili. Díky tomu byly archeologům a pracovníkům muzea ukázány zajímavé detaily.
"Můžeme s jistotou říci, že Światowid byl několikrát zasažen těžkým a ostrým nástrojem zezadu, do klobouku, a spadl na zem, což dokládá další záhyb na jeho pokrývce hlavy. A to už zapadá do středověkých pramenů, které hovoří o svrhávání středověkých soch," uvádí Anna Tyniec ve své knize Kuzy. Všimly si i obrysů dosud neviděných malých obrazů – sluneční motiv a medvídě (?) ušlapané koněm, které pravděpodobně zosobňuje nějaké božstvo.
Nebo neznámé informace potvrzují, že Światowid jím skutečně je a že byl uctíván v devátém století? "Téměř sto sedmdesát pět let nebyl nikdo schopen přesvědčivě dokázat falešnost pohanského obrazu. Pro mě je to jeden z nejsilnějších argumentů pro jeho autenticitu. Takové hoaxy se hroutí mnohem rychleji, zvláště při tak obrovském vědeckém zájmu," uzavírá Jakub Kuza.
Tento text vychází z kapitoly z knihy Jakuba Kuzy "Geniálně vymyšlený? Poklady, padělky, mystifikace", kterou vydalo nakladatelství Znak.

opis: Światowid ze Zbrucze – důkaz pravosti slovanské sochy z doby před staletími | National Geographic