Na těchto stránkách najdete informace nejen o Slovanech, původním slovanském předkřesťanském náboženství, slovanské lidové kultuře ale i další texty o předkřešťanské době v našich zemích.
pátek 30. března 2018
Slovanské Velikonoce
čtvrtek 22. února 2018
Vynášení Morany
Figuru Smrtky vytvářely dívky z došku a oblékaly ji do ženských šatů nebo ovinuly do hadrů, figura byla také různě zdobena, například stuhami bílou či černou, náhrdelník i vyfouknutých vajec či prázdných šnečích ulit. Poté byla nastrčena na tyč, či prostě vzata do rukou.
Zaklínám Tě Moreno do otepi slámy,
sobota 28. října 2017
Sto tisíc let sexu: Jak se měnil přístup společnosti k lidské sexualitě
Sto tisíc
let sexu: Jak se měnil přístup společnosti k lidské sexualitě
28.10.2017
- Jindřich Kačer
Kult plodnosti
související se snahou o zachování rodu provází lidstvo od jeho počátků.
Touha po pohlavnímu styku patří k přirozeným pudům člověka. Již od pravěku
vznikala první erotická díla
Exkurz dějinnou
sexualitou prostřednictvím výtvarných děl umožňuje podívat se na historii
poněkud z jiné stránky. Pokud máte pocit, že naše doba je extrémně zvrácená a
sexuální mravy příliš volné a nevázané, vězte, že se od předchozích dob tolik
neliší.
V pravěku
sloužila sexualita především k zajištění potomstva. Člověk byl tehdy mnohem
blíže k přírodě, a tak mu záležitosti spojené s pohlavním stykem nepřipadaly
nějak necudné nebo zvláštní – prostě byly součástí jeho života stejně jako
jídlo nebo spánek.
Přirozená nahota
Přesto (nebo
právě proto) byly různé sexuální symboly zachyceny v malbě na stěnách jeskyní i
při výrobě figurek (zejména venuší) již ke konci starší doby kamenné
(paleolitu). Malby jsou dílem lovců a sběračů, kteří ještě neznali zemědělství
a nespojovali plodnost s úrodností země. Jejich sexualita byla svázána s rituály, jimiž žádali
přírodní síly o plodnost, zrození, žití a znovuzrození.
Nejviditelnějšími symboly jsou právě známé venuše. Z období před 32 až 11
tisíci lety jich bylo zatím nalezeno asi dvě stě.
Je zajímavé, že
mnohem častěji byla zobrazována ženská postava než mužská, což nemusí souviset
s nějakým matriarchálním uspořádáním společnosti. Žena byla zkrátka
atraktivnějším objektem, proto se stávala inspirací erotického „uměleckého“
díla mnohem častěji než muž. Tento trend ostatně přetrval i v pozdějších dobách
až dodnes. Na ilustracích si můžete prohlédnout možné rekonstrukce žen, které
sloužily za předlohu při vytváření venuší. Ženské figurky mají hodně zvýrazněné
druhotné pohlavní znaky (tedy ňadra), zatímco prvotní nejsou často ani
naznačené.
Muži byli
většinou kresleni schematicky a povšechně. Pokud mělo zobrazení sexuální motiv, pak byl pochopitelně
zvýrazněn vzpřímený úd symbolizující mužskou sexuální vitalitu –
princip plodnosti.
Zvrhlé nebo prostě
lidské?
S nástupem
civilizace přišel na svět obchod a peníze. Zrodilo se také ono pověstné
„nejstarší povolání“ – prostituce. Ani starověcí lidé nepovažovali sex za nic
špatného či nemravného. Rozdíl byl v tom, že už v něm neviděli jen prostředek k
rozmnožování, ale plně si uvědomovali rozkoš z něj plynoucí, a proto ji také
učinili předmětem obchodu.
V antice byly návštěvy
nevěstince zcela běžnou záležitostí, aby muž ukojil svůj chtíč a mohl se
posléze věnovat důležitějším starostem.
Dobře je znám příklad pompejského nevěstince včetně oplzlých nápisů na zdi.
Žena měla ve starověkém Řecku i Římě podřízené postavení, které se netýkalo jen
volebního práva. Římané drželi své ženy pokud možno pod kontrolou a zapojovali
je do veřejného života pouze tehdy, pokud chtěli využít jejich přitažlivost a
krásu ke svým cílům. Manželka měla za úkol především vychovat děti a vštípit
jim zásady společnosti, v níž vládnou muži. Zobrazování erotických i vyloženě
pornografických motivů na zdech či nádobách bylo poměrně časté.
Při srovnání s
dnešní dobou pramenily zásadní rozdíly v sexuálním životě především z
uspořádání společnosti. V otrokářském systému bylo zcela běžné mít styk s
otrokyní či otrokem. Také
homosexuální praktiky byly pokládány za normální. Chlapci ve věku 12 až 18 let
byli často staršími muži zaučováni umění sexu. Starověcí bohové dávali
lidem svými činy popisovanými v mytologických příbězích příklad k nevázanému
životu. Teprve s nástupem křesťanské církve přišla změna ve vnímání manželství
i sexu. Trvalo to však hodně dlouho.
Falešná cudnost církve?
Pokud mluvíme o
středověku od 6. století n. l., pak si musíme uvědomit, že naprostá většina
Evropy se v té době nacházela na úrovni pravěku. Kam nepronikla římská civilizace a křesťanští misionáři,
tam žily kmeny barbarů vyznávající polyteistická náboženství, jejichž
vztah k sexu byl spjat s přírodou a náboženskými rituály, podobně jako v
pravěku.
Nicméně s
nástupem křesťanství, šířícího se od 9. století zásluhou Franské říše za Karla
Velikého (vládl 768–814) po celém kontinentu, se pod vlivem (občas až nátlakem)
katolické církve vztah k sexu rapidně změnil. Biskupové, kardinálové a
především potulní kazatelé postupně začali hlásat přísnou mravnost, jež
zakazuje pohlavní styk mimo svátost manželskou a i v manželství je povolen
výhradně za účelem plození dětí, nikoliv rozkoše! Bylo skutečně těžké
nepodlehnout pokušení hříchu.
V souvislosti s
přísným hřímáním katolických mravokárců dnes často vnímáme středověk jako dobu
přísných mravů, ctnostnou a klečící v bázni před trestem božím. Tuhle představu nám vnutilo
především „prudérní“ 19. století, ale v poslední době máme především tendenci
zdůrazňovat prohřešky proti tomuto řádu, které byly poměrně časté. Je
potřeba si uvědomit dvě věci: za prvé přechod od starých náboženství ke
křesťanství trval ve společnosti opravdu hodně dlouho, často několik staletí.
To znamená, že se mnoho lidových zvyků, včetně těch sexuálních, udržovalo mezi
lidmi hluboko do pozdního středověku.
Za druhé víme
velmi dobře, že církevní nařízení se porušovala, protože lidská přirozenost si
zkrátka nedala poručit. Porušovali je i sami kněží, jak o tom svědčí mnohé
listiny a záznamy soudních procesů, což vedlo k obecnému úpadku církve a nutným
reformám. Pro obyčejné lidi pak byla církev pouze „úředníkem“ (řečeno dnešní
terminologií) ve vztahu mezi nimi a Bohem. A úředníky jsme přece zvyklí
obcházet. Bůh o
žádné pohlavní zdrženlivosti nic neříká, takže církevní nařízení je třeba brát
s určitou rezervou.
Dokončení: Sto tisíc let sexu: 16. století přineslo zrod první
sexuální revoluce (vychází v úterý 31. října)
Nicméně bychom
neměli zase upadnout do opačné představy, že by snad byly mravy natolik volné
jako třeba ve starověku nebo dnes. Církevní nařízení nevázaný sexuální život
pranýřovala a tím do značné míry omezovala. Příslušníci náboženských řádů se
oddávali službě Bohu a přes jisté prohřešky jednotlivců brali své poslání
většinou velmi vážně. Také obyčejní lidé, kteří již naplno přijali křesťanství,
si obvykle vážili slibu manželské věrnosti.
- Zdroj textu: 100+1 Speciál: Největší záhady archeologie
- Zdroj fotografií: Muzeum města Brna, Jindřich Kačer
úterý 28. března 2017
Hromnice
Rusalka
Zdroj: Naďa Profantová, Martin Profant, Encyklopedie slovanských bohů a mýtů, nakladatelství Libri, Praha 2004, ISBN 80-7277-219-8
pondělí 19. září 2016
Náboženství polabských a pobaltských Slovanů – otazníky kolem teokracie
Při hodnocení pohanství u severozápadních Slovanů se často objevuje klišé o tom, jak zlí (germánští) křesťané zlikvidovali hodné (slovanské) pohany. Faktem ale je, že to zřejmě bylo právě lpění na pohanství, které přispělo k pádu zdejších slovanských kmenů. Národy, které křesťanství přijaly včas (Češi, Poláci…) germánský Drang nach Osten přečkaly a uchovaly si svoji identitu (to je do značné míry také fráze, ale prostě dnes se mluví polsky, ne veletsky). Pokřtěné národy samozřejmě dále bojovaly se svými západními sousedy, církevní hierarchie však v tomto ohledu byla víceméně neutrální. Uváděn je příklad z počátku 12. století, kdy křižáci dorazili ke Štětínu, ale poté, když jim vyšel vstříc místní biskup, odebrali se zahanbeně na zpáteční cestu (i když zase – skutečně tomu máme věřit?).
Naopak tam, kde místní aristokracie dále lpěla na pohanství, měly boje nikoliv charakter střetu dvou soupeřů, ale svaté války. Z tohoto hlediska bylo pro osud polabských a pobaltských Slovanů zřejmě nešťastné, když se na konci 10. století stali namísto křesťanských obodritských knížat vedoucí silou v tomto prostoru pohanští Veleti (Lutici).
Až do křížových výprav ve 12. století byl postoj církevních kruhů k severozápadním Slovanům vesměs shovívavý. Sasští kronikáři Widukind, Thietmar i Adam Brémský chovali i k pohanským Slovanům jisté sympatie a vesměs soudili, že setrvávání na pohanství je spíše výsledkem útlaku křesťanských vládců (pod vlivem antického dějepisectví shledávali u Slovanů jako ctnost jejich lpění na vlastní svobodě). Až do počátku 12. století v souvislosti s křížovými výpravami a vznikem bojových mnišských řádů probíhalo šíření křesťanství v této oblasti vcelku mírně. Při přijetí křesťanství ve Štětíně nebyly pokáceny místní posvátné stromy, pouze bylo zakázáno je používat k věštění apod.
Nicméně zpět k vlastním „pohanským“ náboženským představám pobaltských a polabských Slovanů. Kromě jmen bohů máme k dispozici jen velmi málo informací. Zajímavé ovšem je, že například u Luticů zřejmě existovala teokracie, kdy hlavní moc drželi kněží v Retře (toto místo nebylo archeology dodnes nalezeno), později pak na rujánské Arkoně; mimochodem: hlavní jméno místního boha Svantovíta svádělo křesťanské kronikáře k názoru, že svatyně byla původně dílem mnichů svatého Víta, jejichž nástupci však od křesťanství odpadli nebo prostě v okolním barbarském prostředí neúmyslně pobloudili.
Kněží z Arkony a Retry byli nadřazeni místním světským vládcům, udržovali vlastní špionážní sítě (byli například slušně informováni o dění v císařství) a svoji moc zakládali především na poskytování věšteb, které ovládaly veřejné mínění. Často se k nim užívalo například koní (vykročí levou nebo pravou nohou apod.); součástí těchto náboženských center byli koně zasvěcení příslušnému božstvu. Kněží vybírali také daně, jakousi obdobu křesťanského desátku. Otevřenou je otázka, zda se zde přinášely lidské oběti: podle všeho ano, byť se může jednat i o nepřátelskou propagandu. Navíc v době, kdy celkem běžně docházelo k zabíjení zajatců, je celkem těžké určit, kdy se jednalo o lidskou oběť. Bohové uctívaní v Retře i na Arkoně byli mimochodem vícehlaví.
Retra i Arkona jsou ve srovnání s jinými slovanskými „přírodními“ kulty výjimečné – centralizovaný kult a teokracie nejsou odjinud známy. Uvažuje se proto o cizích vlivech. Určité náznaky svědčí o tom, že se zde mohly nějak uplatnit náboženské představy keltské (kult koně – viz bohyně Epona, vícehlavá božstva). Samotná jména Retra a Arkona nejsou slovanského původu, opět je zde tedy náznak nějakých starších tradic. Možný je také vliv uprchlíků z pohanských germánských center, která vyvrátil Karel Veliký.
Když byla rujánská Arkona dobývána Dány, místní knížata přestoupila ke křesťanství, přidala se k útočníkům a pád svatyně přečkala. Z toho lze soudit, že teokratický systém nebyl právě populární.
Zdroj: Libuše Hrabová: Stopy zapomenutého lidu, Veduta, České Budějovice 2006
Převzato: http://www.scienceworld.cz/clovek/nabozenstvi-polabskych-a-pobaltskych-slovanu-otazniky-kolem-teokracie-967/
úterý 6. září 2016
HODY - rovnodennost ve slovanském duchu
Vstupme společně do důležité slavnosti a poděkování plodnosti a tvořivosti matky Země i vlastního života! Rádi bychom se také pozastavili nad svými cestami i oslavili a podpořili ducha místa – kéž slaný pramen opět vytryskne! Vaši předci i potomci všeho věku jsou vítáni! :-)
Program:
Příprava prostoru, místa pro hostinu, ohniště a dřeva pro obřadní oheň
Shromáždění v kruhu, očistné a oslavné rituály a písně
Obřadní oheň - obětiny bohům, vlastní obětiny, díky a prosby, přípitek
Hostina – jídlo, pití, povídání, hraní, zpěv, u ohně se vyhřívání
Co s sebou:
Dary pro bohy, ducha místa a duchy předků, pro oheň a další síly přírody, na hostinu – květiny, byliny, hrozny, jablka, med, ořechy, koláče, … pokud vejce, mléčné výrobky či maso, tak jen od domácích zvířat
Obřadní oděv (máš-li) – ženy v dlouhých sukních či šatech, muži se světlým svrškem
Rozličné hudební nástroje – strunné, koncovky/flétny, dřívka, brumle, bubny, chřestidla, ...
Svoji misku na jídlo a lžíci, hrníček – pro příjemné hodování
Zdroj světla pro večerní výpravu z hory
Sraz pro přípravy po 17. hodině na Slánské hoře u „kalichu“, obřad započne kolem 19. hodiny. Kdo potřebuje dojet bez auta ještě týž večer do Prahy - poslední autobus odjíždí ve 22.00 – půjde bez obtíží stihnout i hostinu! :-)
Ceremonii povede Marek Bednář spolu s Luckou Pospíšilovou a Magdou Cavicchioli.